Vad gjorde du den 11 september?

Frågor av typen ”kommer du ihåg vad du gjorde när Kennedy sköts” brukar ibland ställas människor emellan. Datumet den 11 september 2001 har på samma sätt etsat sig fast i vårt minne. De flesta kommer nog ihåg vad de gjorde detta ödesdigra datum, och hur de först fick reda på att terrorister kapat och kraschat flygplan i World Trade Center och Pentagon.

Så vad gjorde jag den 11 september 2001? Ja, det var en ganska surrealistisk upplevelse. Jag satt på tåget från Karlstad till Stockholm. Ledningen för Ander-koncernens tidningar skulle ha ett möte med dåvarande moderatledaren Bo Lundgren. Då kom det första mobilsamtalet om vad som hade hänt. När den första chocken hade lagt sig var det otroligt frustrerande att sitta relativt isolerad på ett tåg. Framme i Kungl. Huvudstaden var det bara att snabbt ta sig till hotellet för att knäppa på TV:n.

Mötet med Bo Lundgren blev väl sedan inte som vi tänkt oss. Jag hade inte heller planerat att skriva någon ledare till dagen därpå och hade därför inte tagit med mig någon bärbar dator. Så när Lundgren och de andra gick på middag så stannade jag kvar på moderaternas då öde och nedsläckta riksdagskansli på Mynttorget för att plita ihop en ledare och skicka iväg. Det kändes onekligen rätt bisarrt. Min middag fick bli på McDonald’s.

Så vad gjorde du den 11 september 2001?

Kommentera

