Bedövande tystnad

Det har varit en talande men bedövande tystnad efter det att SVT sänt dokumentären ”Jag ska göra abort”. Själv skulle jag missat att den om det inte var för att jag som inhoppande insändarredaktör på NWT den här veckan tagit emot några inlägg om programmet, samt hade läst om det på Dag Elfströms blogg. Alltså satte jag mig ned för att se reprisen i dag.

Det var ett otroligt gripande program om en utbredd problematik som det talas tyst om. Att prata om eller ens erkänna att många kvinnor har mår dåligt, känner ångest och till och med kan få depressioner före och efter en abort passar helt enkelt inte in i den förhärskande fria abortens ideologi. RSFU kallar det till och med en myt. För dem är ju aborter okomplicerade. Något annat existerar inte i deras föreställningsvärld. Men programmet gav en helt annat sida, vilket var förvånande med tanke på att det är SVT det handlar om. Icke desto mindre välkommet med att få se en sådan välbalanserad dokumentär.

Här talade barnmorskor om ofödda barn som ”en grodd” och frågor om problem efteråt avfärdas eller tolkas som man menat fysiologiska problem efter operationen och inte psykologiska. Det är en bra märklig förnekelsemekanism med tanke på alla de tveksamma, bedrövade och ledsna kvinnor de ständigt möter. Här ligger en ung kvinna och gråter strax innan aborten och de ser inte problemet och att det knappast är en situation då man bör göra ett ingrepp. Men så en sömnspruta och ett ”sov så gott!” Efteråt vaknar hon upp och fortsätter att gråta ”de har tagit min bebis!” Det är klart att man blir berörd.

Det säger mycket om diskussionsklimatet i dagens samhälle att den här dokumentären förbigåtts med tystnad. Har ni inte sett den så rekommenderar jag starkt att klicka på länken ovan och se den.

Kommentera

