Liza och JK hos KGB

Liza Marklund intresserar mig inte ett dugg. Jag har inte läst hennes böcker och kommer förmodligen aldrig att göra det (den nutida deckargenren intresserar mig inte). Jag brukar inte bry mig om när hon skriver kolumner. Således var det med en stor gäspning jag såg henne intervjuas av K- G Bergström. Jag noterade dock hennes märkliga inställning till aktier, som hon inte vill äga. Fast fastighetsklipp går bra!

Vår justitiekansler Göran Lambertz är en annan märklig figur. Här sitter han och säger att det inte är något problem med jäv (i Trond Sefastsson-affären) eftersom det inte finns några jävsbestämmelser för JK. Karln är svårplacerad. Han skall vara regeringens advokat/ombudsman men verkar mest agera som en fri fågel motiverad av eget mer eller mindre löst personligt tyckande. Han tycker det sexköpande justitierådet Leif Thorsson, som han känner, kan sitta kvar i Högsta Domstolen. Han underlåter att ingripa när det sprids antisemitisk propaganda och rena dödshot i Stockholmsmoskén. Han kommer med svepande anklagelser mot hela poliskåren. Han agerar i enskilda rättsärenden som han personligen fått ögonen på. Varför grillades han inte om detta av K-G Bergström?

Och varför i all sin dar låter regeringen honom hållas?

Kommentera

