Snacka om ledarkult

Är det någon som längre tror att Vladimir Putin kommer att dra sig tillbaka när hans tid som Rysslands president är över?

”Vladimir Putin förblir nationens ledare, oavsett vilken post han har. Det moderna Ryssland är Putin. Ryssland utan Putin är ett Ryssland utan ledarskap.”

Det säger Boris Gryzlov, som är talman i det ryska parlamentet statsduman. Maken till personkult har inte funnits sedan Stalins dagar. Till och med hyllningarna av Sovjetledare som Chrusjtjov och Brezjnev verkar tama i jämförelse med den extrema vördnad som visas Putin.

Det ser ut att vara helt klart att Putin kommer att bli premiärminister efter dumavalet den 2 december, och att det kommer att placeras en galjonsfigur på presidentposten.

5 Responses to Snacka om ledarkult

  1. Mattias skriver:

    Blir bara intressant att se hur de löser det rent konstitutionellt om den där nye presidenten får den absurda idén att vilja bestämma lite själv också. Fast sånna petitesser kanske man inte behöver bekymra sig om hos den stora grannen i öst. :-/

  2. amandalovkvist skriver:

    är du säker på att hyllningarna av Chrusjtjov och Brezjnev verkar tama i jämförelse med hyllningarna av Putin?
    jag är inte så säker på det, faktiskt.

  3. Henrik L Barvå skriver:

    ”är du säker på att hyllningarna av Chrusjtjov och Brezjnev verkar tama i jämförelse med hyllningarna av Putin?”

    Efter de absurda Stalin-åren fick hans efterträdare akta sig för att förhäva sig alltför mycket. Viktigare blev snarare Partiet och Systemet.

    Men visst, det kan vara svårt att kvantifiera och jämföra olika hyllningsgrader i olika historiska skeenden.

  4. amandalovkvist skriver:

    ja, det är sant. man var inte med då, så jag kan inte jämföra …:-)
    för putin hyllas inte direkt. han liksom framställs i ett extremt positivt ljus, men det är inte den typen av formaliserade hyllningar som det var under sovjettiden. vilket gör det hela ännu farligare, för hyllningarna känndes ju falska och är inget man går på hur som helst.
    förlåt, jag bara bevakar ryssland och jag blir lite less när skribenter hela tiden vill använda jämförelsen sovjet och säga att ”nu är det nästan värre”. jag har t o m fått recensioner på min bok där folk hävdar att jag tycket att det är värre för mänskliga rättigheter i ryssland idag än på sovjettiden. något jag aldrig skulle hävda, det finns laglöshet och rättsövergrepp idag, men det finns inte den typen av legaliserat förtryck som det fans under kommmunismen.

    jag gillar inte när man förringar kommunisthelvetet…. 🙂

  5. Henrik L Barvå skriver:

    Trust me! Inget skulle vara mig mer fjärran än att förringa kommunisthelvetet!

    Och visst har du rätt i att Putin-hyllningarna (eller vad man nu skall kalla dem) är mer lömska än det ritualiserade som försiggick under Sovjettiden. De liksom smyger sig på och känns mer ”äkta” (nåja).

Kommentera

