Lesjöfors igen

Debatten om dagisbarnen i Lesjöfors skall få se julspel och pyssla med julänglar, som jag skrivit om tidigare, går vidare. I dag skriver docenten i religionsvetenskap vid Karlstads universitet Ingrid Emanuelson på NWT Debatt om vad läroplanen säger, något som också Bengt Sjöberg gjort i en tidigare debattartikel. Enligt läroplanen skall skolan också ”gestalta och förmedla” den värdegrund som bygger på ”den etik som förvaltas av kristen tradition och västerländsk humanism”. Alltså passar julspel och pyssel med julänglar in alldeles utmärkt.

Emanuelson skriver vidare:

”Det betydelsefulla i det här sammanhanget är att de värden som läroplanen talar om som något skolan ”skall gestalta och förmedla” är de värden som denna person, Jesus, gestaltade och förmedlade genom sitt sätt att leva och som det berättas om i Bibelns fyra evangelier. Det är berättelser som gestaltar just människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta, förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse.”

Just så! Genom att få kunskap om och förståelse för de bibliska berättelserna så får man också de värderingar som samhället bygger på så att säga på köpet. Att ta bort dem är inte bara att göra våra barn urarva utan också att ta ifrån dem en grundläggande civilisatorisk uppfostran. Hon avslutar med dessa sanna ord:

”Men den får inte leda till att barnen berövas sitt kulturarv och de centrala berättelser som ingår i den kulturskatt som har frambringat den värdegrund som regering och riksdag genom sin i demokratisk ordning fastslagna läroplansskrivning uppdragit åt skolan att gestalta och förmedla. Hur skulle det se ut om vi skär av rötterna till vårt gemensamma livgivande träd.”

Annonser

One Response to Lesjöfors igen

  1. Anders Westin skriver:

    Hej!

    Det är självklart att man skall undervisa barnen om de goda budskapen som finns i våra religioner. Religionerna är fulla av kloka mänskliga moraliska budskap. Problemet är bara den virtuella spegelbilden som bär den övernaturliga föreställningen och maktstrukturen.

    Med målsättningen om en objektiv kunskapsskola är det då fullt möjligt att lära ut de goda, humanistiska och långsiktigt kloka budskapen som människan byggt in i religionerna samtidigt som man relaterar till modern vetenskap och humanism. (Men det är lika lätt att i stunden göra det på ett omoraliskt och lögnaktigt sätt. Hur kontrollerar man detta? I praktiken omöjligt !)

    Ärlighet, tydlighet, kärlek, jämställdhet, alla människors lika värde men också analytisk och logisk bildningslära skall genomsyra den svenska skolan. Det är liksom hela grunden för ett humanistiskt och funktionellt fungerande samhälle. Alla former av mer eller mindre dolda agendor måste vara oacceptabla. Att sedan varje människa själv kan ha svårt att i stunden separera det subjektiva från det objektiva det är liksom en helt annan sak. Det är den kollektiva intensionen med skolan som är det centrala.

    Sedan kan jag också tycka att man kan ha julkrubba på dagis. Men här uppkommer då den svåra frågan. Det beror helt och hållet hur personalen berättar sagan och sägnen om Jesus.
    Är det på ett kunnigt icke manipulativt och sakligt sätt eller är på ett ”förkunnande” och indoktrinerande sätt. Även om detta sker med personal som inte ”menar något ont” så är det ändå ett stort problem just inom den kunskapsbärande skolans miljö.

    Hälsar Anders B Westin

    Hälsar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: